Bankovní identita usnadňuje život
Bankovní identita: Jak funguje a co nás čeká?

Bankovní identita: Jak funguje a co nás čeká?

Občanský průkaz, cestovní pas, či rodný list. To všechno jsou doklady, které prokazují naši jedinečnost, naši identitu. Málokdo z nás si svou existenci bez nich dokáže představit. A především jsou důležité pro státní složky. Avšak v některých zahraničních zemích (Anglie, Švédsko) panují jiné zvyklosti. Tam svoji existenci prokazují na základě založeného bankovního účtu. Získá si bankovní identita na oblibě u i nás?

Co je to vlastně bankovní identita?

Bankovní identita umožňuje běžnému občanovi komunikaci s úřady pomocí online aplikace. Jako řadový občan už nemusíte čekat dlouhé hodiny na chodbě úřadu či být limitovaný jeho provozní dobou.

Bankovní identita funguje na podobném principu jako přihlášení do internetového bankovnictví. V této chvíli se ze zákona nabízí možnost založení eObčanky.

Další možností je NIA ID (přístup pomocí uživatelského jména, hesla a ověření prostřednictví SMS zprávy), moje ID a také mobilní klíč eGovernmentu.

eObčanka jako klíč nejen k bankovním službám

eObčanku vnímejte jako specifický identifikační prostředek, který umožňuje identifikaci občana prostřednictvím online prostředí na základě kvalifikovaných a autentizačních certifikátů. K její plné funkčnosti potřebujete aktivaci přiděleného čipu. Poté vám poslouží také jako uznávaný cestovní doklad při výjezdu do zemí EU.

eObčanku získáte zároveň s klasickou občankou na pracovištích osobních dokladů na libovolném úřadu s rozšířenou působností. Podmínkou pro její získání je věk alespoň 15 let a státní občanství České republiky.

Při splnění závazné podmínky (od vydání klasického OP neuplynul ještě ani jeden rok a výrazně se nezměnila podoba či data občana) si o ni rovněž můžete požádat v online prostředí. K jejímu vydání musíte nezbytně vyplnit stanovený formulář v elektronické podobě.

Při podezření na zneužití, či ztrátu eObčanky platí podobná pravidla jako při užívání karty k účtu. Občanku snadno zablokujete pomocí čipu. Následně kontaktujte oddělení Policie ČR a místní úřad s rozšířenou působností.

Jaká je čekací doba na vydání dokladu totožnosti? Úřad vám ji vystaví ve standardní době 30 dnů od podání žádosti. Pokud si založíte eObčanku jako následný doklad po uplynutí platnosti předchozího, či změně dat občana (bydliště, stav) neplatíte žádný poplatek.

Při ztrátě nebo odcizení dokladu uhradíte správním orgánům poplatek 100 Kč. Pokud požadujete vydání dokladu ve velmi krátkém termínu (do 24 hodin, či do pěti dnů) počítejte s tím, že se vám to výrazně prodraží.

Při požadavku na vydání dokladu do 24 hodin vám příslušný úřad naúčtuje poplatek 100 Kč (pro osobu do 15 let), 500 Kč pro starší 15 let. Pokud vám stačí vydání do 5 pracovních dnů, připravte se na poplatek 500 Kč pro osobu ve věku do 15 let a 300 Kč pro starší.

Pomocí eObčanky prokážete svou totožnost v zahraničí, ale také zaplatíte na e-shopu.

💡 Tip: Čtěte také článek: Jak na převod peněz do zahraničí?

Mobilní klíč eGovernmentu

Tato aplikace umožňuje využití online identity prostřednictvím mobilního telefonu, tabletu či počítače. Její uživatel již nezasílá kontrolní a ověřovací SMS zprávy. Instalace, aktivace a přihlašování do služby využívající elektronickou identifikaci umožňuje aplikace Národní bod. Nutností pro vlastní zřízení je operační systém Android.

Jak si zřídit bankovní identitu?

Bankovní identitu si zřídíte prostřednictvím aplikace internetového bankovnictví nebo s pomocí osobního bankéře. V současné době se do projektu propojení bankovních služeb s veřejnou zprávou aktivně zapojilo několik bankovních institucí. Kde si můžete požádat o pomoc se zřízením bankovní identity?

Zřízení bankovní identity nabízí tyto finanční instituce:

  • Air Bank
  • Česká spořitelna
  • ČSOB
  • Komerční banka
  • Moneta Money Bank

Základem úspěchu pro využití této online služby je dostatečná úroveň identifikačních a autorizačních prostředků, které jsou nutně vyžadovány poskytovatelem této online služby.

Nejvíce využívaný a nejkomplexnější je pro tuto chvíli Portál občana. Pomocí bankovního prostředí se propojí do aplikace mnoha dalších státních portálů a samosprávních orgánů.

💡 Tip: Porovnejte si díky nám nejvýhodnější půjčky na trhu.

Jaké možnosti nabízí Portál občana?

Prostřednictvím Portálu občana získáte možnost kontroly a přehledu ohledně platnosti vašich dokladů (občanský průkaz, cestovní pas, řidičské oprávnění) i platnosti očkování proti covidu-19. Zdarma si požádáte o aktuální výpis z rejstříku trestů nebo své bodové hodnocení řidiče.

Služba vás aktivně upozorní na neplatný identifikační doklad i na vybodování. K zefektivnění nabídky služeb si v online prostředí snadno založíte také datovou schránku.

Pomocí portálu rovněž nahlédnete do katastru nemovitostí, vstoupíte do aplikace České správy sociálního zabezpečení či finančního úřadu.

Prokázání identity pomocí eObčanky
Portál občana vám umožní náhled na bodové hodnocení řidiče i do katastru nemovitostí.

💡 Tip: Věnujte pozornost také článku: Jak jednoduše poslat peníze na účet?

Bankovní identita versus datová schránka

Zřízení datové schránky vám efektivně napomůže s přístupem k dalším službám za pomoci online prostředí.

I bez nutného založení datové schránky snadno využijete tyto služby:

  • Informace z katastru nemovitostí.
  • Výpis z živnostenského rejstříku.
  • Přístup k eReceptu.
  • Informace ze zdravotní pojišťovny.
  • Přehled o důchodovém pojištění.
  • Informace o pracovní neschopnosti.
  • Přístup do portálu jednotlivých obcí.
  • Informace z registru řidičů.

Pokud se rozhodnete založit si datovou schránku, získáte navíc tyto možnosti:

  • Výpis z bodového hodnocení řidiče.
  • Potvrzení o studiu.
  • Daňové přiznání.
  • Výpis z rejstříku trestů.
  • Vyřízení živnostenského oprávnění.
  • Potvrzení o bezdlužnosti vůči finančnímu úřadu a zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení.

Předpokládá se hromadné využití bankovní identity? Odborníci se shodnou na tom, že její využití ocení spíše uživatelé zvyklí na práci v online prostředí. Jedná se především o e-shopy, dodavatele energií, IT specialisty, pracovníky s částečným nebo plným home office.

Otevřenou otázkou nadále zůstává její bezpečnost. Internetové bankovnictví i platby prostřednictvím mobilní aplikace se stali běžnou denní rutinou. Šetří nám čas a ulehčují život.

S pandemií covidu-19 ovšem také výrazně přibylo útoků hackerů na bankovní instituce i orgány veřejné správy. Dokáže bankovní aplikace bezpečně ochránit data svých klientů a před jejich zneužitím? Podvodník by při proniknutí do systému získat všechna data na jednom místě. Založení fiktivního bankovního účtu a zneužití dat jeho majitele by tak nic nebránilo.

Copywriterka se zájmem o cestování, historii, ekonomii a cizí jazyky. Mojí specializací jsou dlouhé a podrobné články a studie.