Buzz marketing: Jeden z nejsilnějších nástrojů
Buzz marketing šíří informace o produktu velmi rychle

Buzz marketing: Propagace zdarma?

Znáte pojem buzz marketing? Víte, co konkrétně vyjadřuje? Jedná se o jednu z forem guerilla marketingu. Jeho cílem je vzbudit velkou pozornost, vyvolat rozruch, poprask, bzukot (buzz) o značce, produktu nebo firmě. Tento druh kampaně váš rozpočet vůbec nezatíží. Více energie vám ale sebere její příprava a vymyšlení.

Word of mouth

S buzz marketingem souvisí také WOMM neboli „Word of mouth marketing“. Jeho cílem je reklama ústní formou. Představuje podnět k diskuzi. Lidé se tak mohou bavit o tématu vaší kampaně nebo vašem produktu. Zpočátku vzniká rozruch sám. Jeho růst a šíření lze ale řídit. Pokud se na sociálních sítích objeví zábavná a zajímavá kampaň, začnou kvůli ní vznikat diskuze a bude se tak propagovat úplně sama.

Zajímavost: U buzz marketingu je nejdůležitější nabídnout lidem takové téma, které je pobaví tak, že ho budou chtít rozšířit mezi své přátele.

Buzz marketing zajímavosti

  1. Historie: Kořeny buzz marketingu sahají až do starověkého Řecka a Říma. Lidé tenkrát využívali ústního šíření doporučení a zpráv k podpoře různých výrobků a služeb.
  2. Autenticita: Tento druh kampaně bývá považován za autentičtější než běžná reklama. Lidé totiž více věří doporučením od známých a přátel.
  3. Virální obsah: Buzz marketing bývá často spojován s virálním obsahem. Například taková emocionální videa totiž často vyvolávají rozruch a rychle se šíří.
  4. Nízké náklady: Propagace pomocí tohoto typu marketingu může být i úplně zdarma. Jde vlastně pouze o šíření reklamy lidmi. A za to společnost neplatí nic.
  5. Negativní buzz marketing: Tento druh kampaně může mít i negativní dopad. Může například ohrozit pověst společnosti. Je tedy třeba, aby firmy pečlivě sledovaly jeho vývoj a reagovaly na něj.
  6. Buzz marketing a technologie: Nové trendy zahrnují především využití influencerů, které mohou zvýšit zapojení a angažovanost spotřebitelů.

Buzz marketing výhody pro firmy

Proč byste jako firma měli využít zrovna buzz marketing? Jedná se o poměrně originální způsob marketingu. Takže ti, kteří se rádi drží zajetých kolejí, si tu na své moc nepřijdou. Může vás ale překvapit celou řadou výhod. Které to jsou?

  1. Přirozenost a autenticita propagace: Buzz marketing funguje na základě doporučení lidí. A svému kamarádovi určitě věříte více než vyskakovacímu okénku na internetu, že?
  2. Důvěryhodnost: Tím, že se o produktu dozvíte přímo od vašich známých, zvyšuje se vaše důvěra v danou značku. To pomáhá firmám získat zákazníky na svou stranu.
  3. Sociální sítě a virální efekt: Ty se zde přímo nabízí. Reklama se může velice efektivně šířit pomocí nejrůznějších druhů sociálních sítí!
  4. Nízké náklady: Všechny druhy guerilla marketingu spojuje jeden znak. Nízké náklady. Když sám zákazník o vašem produktu všem pěkně popovídá, nemusíte utrácet za drahé online reklamy a podobně.
  5. Rychlý nárůst povědomí o značce: Novinky se šíří velmi rychle. A to je dobře. Protože vy pak můžete prudce zvýšit povědomí o své značce třeba během jedné noci.

Tipy na využití

Určitě už si umíte bez problému představit, co je buzz marketing a jak funguje. Jak konkrétně ho ale můžete zapojit do propagace? Následující seznam vás přivede na zajímavé myšlenky. Co některý z bodů zkusit rovnou vyzkoušet?

  1. Využijte influencery! Zkuste identifikovat ty, kteří mají vliv na váš cílový trh a rovnou je oslovte. Dosah bude obrovský!
  2. Tvořte zajímavý obsah! Buzz marketing je sice zdarma, bude vás ale stát docela dost energie. Nápad musí být opravdu originální, aby lidi zaujal.
  3. Nechte zákazníka si zasoutěžit! Většinu lidí tato možnost potěší. Sociální sítě vám dávají spoustu možností navíc. Tak proč je nezkusit využít?
  4. Využijte sociální sítě! Jejich síla je v dnešní době obrovská. A co teprve ve spojení s marketingem. Tak neváhejte a udělejte si z nich dobrého parťáka!
  5. Podpořte zákazníka ve sdílení! Nabídněte jim například možnost recenzí nebo diskuzí na sociálních sítích. Lidé jsou rádi chytří a o své zkušenosti se s radostí podělí!
  6. Reagujte na zpětnou vazbu zákazníka! Na dotazy a připomínky nezapomeňte reagovat. Za silný vztah se zákazníkem plný důvěry a loajality to přeci stojí!

Buzz marketing příklady

Pokud si myslíte, že se buzz marketing vyskytuje pouze v zahraničí, jste na omylu. Několik kampaní proběhlo i v Česku. Zajímá vás, o které se jedná? Tak neváhejte a čtěte dále! V následujícím textu se dozvíte spoustu novinek.

Hi-Tec

Chtěli byste umět běhat po vodě? Společnost Hi-Tec vám poradí, jak na to. Jedná se o metodu „Liqiud Montaineering“ neboli „vodní horolezectví“. V jejich videu vám několik sportovců detailně popíše, jak konkrétně technika funguje. A nebojte, nechybí ani ukázka! Výrobci voděodolných bot se podařilo nachytat nemalý počet diváků. Sportovci ale bohužel ve skutečnosti běhají po dřevěném mole! Kampaň měla obrovský úspěch a počty zhlédnutí. Prudce zvýšila povědomí o značce.

Kofola

U Kofoly vás takový nápad asi moc nepřekvapí. Vsadila na nabídku nových a neobvyklých chutí prostřednictvím limitované řady. I tak si ale o novince lidé rychle začali povídat a kampaň Kofoly ve spojení s bylinkami tak prudce zvýšila povědomí o značce.

Nike

Jednou z nejznámějších buzz marketingových kampaní je ta od společnosti Nike s názvem „Joga bonito“. Ve videu předvádí Ronaldinho nevídané věci s fotbalovým míčem. To samozřejmě připoutalo pozornost lidí a vyvolalo diskuze. O žádný zázrak se ale nejedná. Šlo totiž o podvod!

Buzz marketing společnosti Nike

ZOOT

Jednoduchý, ale účinný nápad měl online obchod s oblečením ZOOT. Rozhodl se publikovat časopis se zajímavým obsahem. Píše například o aktuálních módních trendech, rozhovorech s influencery a podobně. „ZOOT Magazine“ si získal nejednoho čtenáře a oslavil velký úspěch.