Znáte pojem buzz marketing? Víte, co konkrétně vyjadřuje? Jedná se o jednu z forem guerilla marketingu. Jeho cílem je vzbudit velkou pozornost, vyvolat rozruch, poprask, bzukot (buzz) o značce, produktu nebo firmě. Tento druh kampaně váš rozpočet vůbec nezatíží. Více energie vám ale sebere její příprava a vymyšlení.
Word of mouth
S buzz marketingem souvisí také WOMM neboli „Word of mouth marketing“. Jeho cílem je reklama ústní formou. Představuje podnět k diskuzi. Lidé se tak mohou bavit o tématu vaší kampaně nebo vašem produktu. Zpočátku vzniká rozruch sám. Jeho růst a šíření lze ale řídit. Pokud se na sociálních sítích objeví zábavná a zajímavá kampaň, začnou kvůli ní vznikat diskuze a bude se tak propagovat úplně sama.
Zajímavost: U buzz marketingu je nejdůležitější nabídnout lidem takové téma, které je pobaví tak, že ho budou chtít rozšířit mezi své přátele.
Buzz marketing zajímavosti
- Historie: Kořeny buzz marketingu sahají až do starověkého Řecka a Říma. Lidé tenkrát využívali ústního šíření doporučení a zpráv k podpoře různých výrobků a služeb.
- Autenticita: Tento druh kampaně bývá považován za autentičtější než běžná reklama. Lidé totiž více věří doporučením od známých a přátel.
- Virální obsah: Buzz marketing bývá často spojován s virálním obsahem. Například taková emocionální videa totiž často vyvolávají rozruch a rychle se šíří.
- Nízké náklady: Propagace pomocí tohoto typu marketingu může být i úplně zdarma. Jde vlastně pouze o šíření reklamy lidmi. A za to společnost neplatí nic.
- Negativní buzz marketing: Tento druh kampaně může mít i negativní dopad. Může například ohrozit pověst společnosti. Je tedy třeba, aby firmy pečlivě sledovaly jeho vývoj a reagovaly na něj.
- Buzz marketing a technologie: Nové trendy zahrnují především využití influencerů, které mohou zvýšit zapojení a angažovanost spotřebitelů.
Buzz marketing výhody pro firmy
Proč byste jako firma měli využít zrovna buzz marketing? Jedná se o poměrně originální způsob marketingu. Takže ti, kteří se rádi drží zajetých kolejí, si tu na své moc nepřijdou. Může vás ale překvapit celou řadou výhod. Které to jsou?
- Přirozenost a autenticita propagace: Buzz marketing funguje na základě doporučení lidí. A svému kamarádovi určitě věříte více než vyskakovacímu okénku na internetu, že?
- Důvěryhodnost: Tím, že se o produktu dozvíte přímo od vašich známých, zvyšuje se vaše důvěra v danou značku. To pomáhá firmám získat zákazníky na svou stranu.
- Sociální sítě a virální efekt: Ty se zde přímo nabízí. Reklama se může velice efektivně šířit pomocí nejrůznějších druhů sociálních sítí!
- Nízké náklady: Všechny druhy guerilla marketingu spojuje jeden znak. Nízké náklady. Když sám zákazník o vašem produktu všem pěkně popovídá, nemusíte utrácet za drahé online reklamy a podobně.
- Rychlý nárůst povědomí o značce: Novinky se šíří velmi rychle. A to je dobře. Protože vy pak můžete prudce zvýšit povědomí o své značce třeba během jedné noci.
Tipy na využití
Určitě už si umíte bez problému představit, co je buzz marketing a jak funguje. Jak konkrétně ho ale můžete zapojit do propagace? Následující seznam vás přivede na zajímavé myšlenky. Co některý z bodů zkusit rovnou vyzkoušet?
- Využijte influencery! Zkuste identifikovat ty, kteří mají vliv na váš cílový trh a rovnou je oslovte. Dosah bude obrovský!
- Tvořte zajímavý obsah! Buzz marketing je sice zdarma, bude vás ale stát docela dost energie. Nápad musí být opravdu originální, aby lidi zaujal.
- Nechte zákazníka si zasoutěžit! Většinu lidí tato možnost potěší. Sociální sítě vám dávají spoustu možností navíc. Tak proč je nezkusit využít?
- Využijte sociální sítě! Jejich síla je v dnešní době obrovská. A co teprve ve spojení s marketingem. Tak neváhejte a udělejte si z nich dobrého parťáka!
- Podpořte zákazníka ve sdílení! Nabídněte jim například možnost recenzí nebo diskuzí na sociálních sítích. Lidé jsou rádi chytří a o své zkušenosti se s radostí podělí!
- Reagujte na zpětnou vazbu zákazníka! Na dotazy a připomínky nezapomeňte reagovat. Za silný vztah se zákazníkem plný důvěry a loajality to přeci stojí!
Buzz marketing příklady
Pokud si myslíte, že se buzz marketing vyskytuje pouze v zahraničí, jste na omylu. Několik kampaní proběhlo i v Česku. Zajímá vás, o které se jedná? Tak neváhejte a čtěte dále! V následujícím textu se dozvíte spoustu novinek.
Hi-Tec
Chtěli byste umět běhat po vodě? Společnost Hi-Tec vám poradí, jak na to. Jedná se o metodu „Liqiud Montaineering“ neboli „vodní horolezectví“. V jejich videu vám několik sportovců detailně popíše, jak konkrétně technika funguje. A nebojte, nechybí ani ukázka! Výrobci voděodolných bot se podařilo nachytat nemalý počet diváků. Sportovci ale bohužel ve skutečnosti běhají po dřevěném mole! Kampaň měla obrovský úspěch a počty zhlédnutí. Prudce zvýšila povědomí o značce.
Kofola
U Kofoly vás takový nápad asi moc nepřekvapí. Vsadila na nabídku nových a neobvyklých chutí prostřednictvím limitované řady. I tak si ale o novince lidé rychle začali povídat a kampaň Kofoly ve spojení s bylinkami tak prudce zvýšila povědomí o značce.
Nike
Jednou z nejznámějších buzz marketingových kampaní je ta od společnosti Nike s názvem „Joga bonito“. Ve videu předvádí Ronaldinho nevídané věci s fotbalovým míčem. To samozřejmě připoutalo pozornost lidí a vyvolalo diskuze. O žádný zázrak se ale nejedná. Šlo totiž o podvod!
ZOOT
Jednoduchý, ale účinný nápad měl online obchod s oblečením ZOOT. Rozhodl se publikovat časopis se zajímavým obsahem. Píše například o aktuálních módních trendech, rozhovorech s influencery a podobně. „ZOOT Magazine“ si získal nejednoho čtenáře a oslavil velký úspěch.
Ohodnotit