Virální marketing… Určitě vám to něco říká! Víte ale přesně, co si pod tímto pojmem představit? Takový typ kampaně můžete docela dobře využít i pro svůj produkt. Nemusí to být nic složitého. V následujícím textu získáte nejpodstatnější informace a přehled o možnostech takové reklamy. Navíc si můžete přečíst, jak konkrétně pomohl na cestě k úspěchu ostatním firmám.
Co znamená virální marketing?
Virální marketing představuje jeden ze základních druhů guerilla marketingu. Slovo „virální“ je odvozeno od biologického pojmu „virus“. Jedná se totiž o něco, co se velmi rychle šíří. Spojováno je především se sociálními sítěmi. Pokud se zde objeví něco, co lidi hodně zaujme, potřebují to sdílet s ostatními. A tak nevědomě přispívají ke zvyšování povědomí o dané značce nebo produktu. Firmu tak vyjde kampaň velice levně.
Znaky virálního marketingu
Virální marketing se vyznačuje tím, že je velice zajímavý a zábavný. Někdy až šokující. Často se jedná o kontroverzní téma, o kterém všichni rádi diskutují a vyjadřují svůj názor. Pro danou firmu a její značku nebo produkt tak neexistuje lepší možnost zvýšení povědomí. Hlavní nástroj šíření takové reklamy tedy představují lidé.
Virální marketing výhody
Jistě už jste pochopili, co je virální marketing a jak funguje. Víte ale, proč byste ho konkrétně měli využít? Z jakého důvodu mu dát přednost před klasickou formou propagace? Překvapí vás celou řadou výhod. Jejich tajemství vám odhalí následující seznam.
- Velký dosah: Pokud se kampaň stane virální, rozšíří se automaticky mezi obrovské množství lidí. A to jistě při propagaci svého produktu oceníte!
- Zvýšení povědomí o značce: Ruku v ruce s dosahem jde i zvýšení povědomí o značce. To je u virálního marketingu velice efektivní!
- Nízké náklady: Jako je tomu u každého druhu guerilla marketingu. Ani tento vás nebude stát moc peněz!
- Vytvoření vztahu se zákazníkem: Protože se virální marketing snaží zapojit spotřebitele do akce, společnost s ním automaticky vytváří vztah.
- Zvýšení důvěryhodnosti: Protože zákazník přijme doporučení ne od firmy, ale například od svého známého, zvýší se jeho důvěra. A to má na prodeje velice dobrý vliv!
- Rychlé šíření: Rychlost je u virálního marketingu samozřejmostí. Nemusíte se ani moc snažit a výsledky se dostaví třeba za 24 hodin!
- Konkurenční výhoda: Originalita je u virálního marketingu zásadní! Díky ní se vám jistě podaří vyniknout nad svými konkurenty.
Nevýhody virálního marketingu
Pokud se chystáte tento typ kampaně využít, dejte si ale pozor. Někdy se bohužel může obrátit i proti vám! Vy sice mezi lidi pustíte vhodnou a pozitivní informaci, ta je ale pak stokrát až tisíckrát zopakována. A nakonec z toho může vyjít úplně opačné tvrzení. Může například nabrat ironický nádech a zapůsobit pak negativně.
Tipy na využití
Když už víte, co je virální marketing, jak funguje, jaké má výhody i nevýhody, je čas zjistit konkrétní tipy k jeho využití. Jsou překvapivě jednoduché a účinné. Tak se pusťte do čtení jejich seznamu!
- Vytvořte zábavné video! Videa jsou u sledujících velice oblíbená. A pokud jsou navíc zajímavá, originální nebo humorná, úspěch je zaručen!
- Nechte sledujícího si zasoutěžit! Lidé mají soutěže nebo výzvy obecně rádi. Dopřejte jim proto tuto možnost.
- Tvořte originální obsah! Nemusíte sice kampani věnovat hodně peněz, bude ale potřeba dost vaší energie. Nápad musí být opravdu zajímavý, aby se mezi lidmi začal sám šířit.
- Podpořte uživatele ve sdílení! Vytvořte zákazníkům prostor, kde budou moci sdílet své dojmy a zkušenosti. Určitě vám budou za možnost recenzí a vyjádření se v diskuzích vděční. A povědomí o vaší značce se značně zvýší!
- Využijte influencery! Oslovte osobnosti, které mají na sociálních sítích silný vliv. Dosah se tím prudce zvýší.
- Zaměřte se na kontroverzní obsah! Ten vyvolá velký zájem a pozornost lidí. Budou se chtít k tématu vyjádřit. A to právě chcete!
- Využijte sociální sítě! Chytrá rada na závěr… Ano, bez nich by to už ani nebyl virální marketing!
Virální marketing příklady
S virálním marketingem jste se mohli poprvé setkat už roku 1996. Tehdy ho využila společnost Hotmail ve spojení s informačními e-maily. Mnohem úspěšnější jsou ale tyto kampaně v dnešní době, kdy mohou být podpořeny sociálními sítěmi. Znáte konkrétní příklady?
Ice Bucket Challenge
Chtěli byste vidět Billa Gatese, jak si lije kbelík ledové vody na hlavu? Máte tu možnost! Kampaň se stala celosvětovým fenoménem v roce 2014. Zaměřila se na zvýšení povědomí o amyotrofické laterální skleróze (ALS). Vyzývala lidi k tomu, aby si vylili na hlavu kbelík se studenou vodou, natočili to na video a sdíleli na sociálních sítích. K Billovi se přidal například i Elon Musk, Donald Trump, Mark Zuckerberg nebo prezident Obama.
Old Spice
Příkladem virálního marketingu jsou i známé video reklamy značky Old Spice. Ty se staly velmi populární díky svému neobvyklému a humornému přístupu. Na sociálních sítích získaly miliony zhlédnutí. Určitě si na některou z nich hned vzpomenete!
Voda Evian
Úspěšná virální kampaň se povedla značce Evian. Jedná se o video, kde se lidé setkávají se svým „mladším já“ v podobě své dětské verze. Tu zobrazuje odraz v zrcadle. Díky neobvyklému a zábavnému konceptu se reklama stala velmi úspěšnou. Proslavila se… Jak jinak než přes sociální sítě!
IHOP = IHOb
Americká společnost zaměřující se na prodej rychlého občerstvení vsadila na virální marketing. K propagaci využila známou sociální síť Twitter. Naznačila tu, že mění svůj název z IHOP na IHOb. Lidé se začali dohadovat, co „b“ v názvu znamená. V krátké době vyvolala obrovský rozruch a přiměla veřejnost, aby o ní mluvila. Nakonec lidé zjistili, že „b“ je značkou pro hamburgery neboli burgery.
Blendtec
Zkoušeli jste někdy rozmixovat iPhone? Bláznivý nápad, že? K propagaci ale jako dělaný. Generální ředitel společnosti Blendtec se o to ve svém virálním videu pokusil. Výkonnost produktu tak byla potvrzena a zájem lidí prudce zvýšen!
Burger King
Pamatujete si ještě na umělecké dílo, které se v roce 2019 prodalo za 120 tisíc dolarů? Byl to obyčejný banán přilepený lepicí páskou. Na to vtipně zareagovala společnost Burger King svým příspěvkem. Ve srovnání s banánem za 120 tisíc dolarů vyjde taková hranolka za setinu eura docela levně, že?
Ohodnotit