móda a peníze

Udržitelná móda jako cesta ke zdravé planetě i plnější peněžence

Prakticky ze všech stran slýcháme, jak je udržitelná móda důležitá a klíčová pro život naší planety. Že jen s touto „slow fashion” máme naději na další zítřky. I když je zmiňovaný pojem velmi skloňovaný v řadě diskuzích, mnozí si přesto nejsou jistí tím, o co se jedná. Pojďme si pojem představit a prozradit si, proč mluvíme o cestě ke zdravé planetě i plnější peněžence.

Co je to slow fashion neboli udržitelná móda

Slow fashion neboli udržitelná móda – ať už používáte v konverzacích ten či onen pojem, mluvíte o jedné a tentýž věci. Jedná se o opak takzvané „rychlé módy” čili o opak levně vyrobenému rychloobrátkovému oblečení. Nesází se v tomto případě na kvantitu, nýbrž na kvalitu, proto se do popředí dostávají skutečně kvalitní materiály, díky nimž si trička a jiné kousky neobléknete pouze jednou, ale několikrát (i po dobu několika let). 

V tom tkví ostatně to kouzlo zmiňované udržitelné módy. Nepodporujete vytváření či fungování toxického systému či neustálého a nekonečného koloběhu, který by nutil lidi nakupovat stále větší a větší množství věcí, což se negativním způsobem projeví na stavu planety. Naopak preferováním udržitelné módy jsou podporovány férové podmínky s ohledem na přírodu. 

Budoucnost jménem udržitelná móda

Člověk si mnohdy neuvědomí, co všechno nás módní průmysl stojí. Abychom si vlastně denně oblékli tričko, spotřebuje se bezmála osmdesát kubíků vody ročně. Pro představu mluvíme o zhruba stejném množství vody, které by jinak spotřebovalo rovnou 110 milionů lidí na světě. A to je poměrně nepoměr či nefér, nemyslíte?

Ostatně i z tohoto důvodu mluvíme o udržitelné módě jako o něčem, co je nedílnou součástí naší budoucnosti. Šetrnost nejen k přírodě a veškerým zdrojům nezbytností potřebných k životu, ale také šetrnost k naší peněžence jsou ostatně alfou i omegou fungujících budoucích let. 

Proč má udržitelná móda pozitivní dopad na naši peněženku?

Možná si pokládáte otázku, proč je vlastně udržitelná móda pozitivní i pro naši peněženku, vždyť věci z přírodních materiálů, kvalitně ušité například u nás, jsou přece jenom drahou záležitostí. Když se na to však podíváme z dlouhodobého pohledu, záhy vidíme, že se jedná o podobnou situaci jako při běžném investování. Na samotném počátku sice zaplatíme více, na druhou stranu z toho budeme čerpat dlouhé roky. 

Pojďme se na to podívat po stránce praxe. Zatímco jedno dražší tričko z přírodních materiálů, kvalitně zpracované a ušité, které jde ruku v ruce s udržitelnou módou by sice vyšlo v prvním roce dráž, ale v dalších pěti letech bychom se z něj radovali. V případě, že by se kupovalo tričko méně kvalitní, pravděpodobně bychom během následujících pěti let kupovali tentýž tričko jen nové, nahrazující původní ještě několikrát. A v konečném důsledku bychom se nám to velmi prodražilo. 

Cesta ke značné úspoře – financí i planety

Už tedy není ani pochyb o tom, že mluvíme skutečně o šetrné alternativě prakticky z jakéhokoli pohledu. Udržitelná móda čili takzvaná slow fashion znamená značnou úsporu nejen rodinného rozpočtu, ale také planety samotné. 

Přechod na slow fashion je navíc velmi příjemný a pohodlný. Vždyť se oblékáme do skutečně příjemných materiálů. Takový len nejen, že v létě ochladí, ale v zimě také zahřeje. Je velmi odolným materiálem, který je zároveň velmi trvanlivým. 

Podobně to můžeme říct o bio konopí, o kterém se v posledních letech mluví stále více. Opět zde můžeme hovořit o vlastnostech, jako je odolnost, prodyšnost, také dlouhá životnost. Navíc se v tomto případě bavíme i o možnosti, jak ušetřit vodu, se kterou se jinak v případě běžné výroby v módním průmyslu velmi plýtvá.

Bio konopí je konopí, které je pěstováno bez použití chemických hnojiv a pesticidů. Pěstování bio konopí je tedy ekologičtější a šetrnější k životnímu prostředí než pěstování konvenčního konopí. Bio konopí je také obvykle kvalitnější a obsahuje vyšší množství prospěšných látek, jako jsou kanabinoidy a flavonoidy. V mnoha zemích je pěstování a prodej bio konopí regulováno zákonem.

Přečtěte si také o životním pojištění nebo o nejlépe placených pracích.

Baví mě marketing ve světě internetu. Tvořím marketingové strategie a propojuji marketingové kanály. Již nějaký čas dělám SEO a linkbuilding. Mimo marketing mě zajímají investice, osobní rozvoj, psychologie a obecně lidská existence.