Boj o přežití aneb strategie modrého oceánu
Strategie modrého oceánu: Jak se ubránit žralokům na trhu?

Strategie modrého oceánu: Boj o přežití na trhu

Víte, co je strategie modrého oceánu? Jak funguje? Jak se pomocí ní ubránit konkurenci a stát se silnou a dominantní firmou v daném odvětví? Toto, a ještě více se dozvíte v následujícím článku. Přečíst si můžete i konkrétní příběh o tom, jak se slavnému Applu podařilo proplout nebezpečnými vodami jeho konkurence a uspět.

Strategie modrého oceánu definice

Představte si modrý a rudý oceán. Kde byste si raději zaplavali? Asi v tom modrém, že? Firmy by měly ke své strategii přistupovat podobně. Pokud odvážně překročí hranice rudého oceánu, spousta z nich dlouho nepřežije. Číhá tu na ně totiž hodně silnějších podniků, které jejich život nelítostně ukončí podobně jako žraloci a rejnoci v oceánu dlouho nenechají malé bezbranné rybičky. Působí to docela smutně až děsivě, že? Naštěstí je tu ale modrý oceán, kde malé bezbranné rybičky mohou nejen dlouho žít, ale dokonce se z nich možná stanou velcí a silní žraloci.

Koncept strategie modrého oceánu neboli Blue Ocean Strategy (BOS) spatřil světlo světa v roce 2005. Jeho autorem jsou profesoři W. Chan Kim a Renné Mauborgne. Jak ho firma může využít? Rudý oceán představuje místo, které už je obsazené žraloky neboli velkými, silnými a dravými firmami. Protože rozsah tohoto oceánu je omezený, nebezpeční tvorové si zaberou dostatek místa pro sebe a na vás ho tedy moc nezbyde. Pravidla hry jsou jasně daná. Pokud přijde někdo nový a na tento tvrdý boj nemá dost sil, končí. Uspět jako nováček je zde velmi těžké. Proto byste jako začínající firma měli hledat spíše modré oceány.

Strategie modrého oceánu a jak ji využít
Strategie modrého oceánu je analogií boje o přežití firem na konkurenčním trhu a rybek ve skutečném oceánu

Modrý oceán představuje místo, kde se můžete rozvíjet a zvyšovat svou pozici na konkurenčním trhu. Jedná se o oceán, který žraloci ještě vůbec neobjevili, a proto je pro vás bezpečný. Na žraloka tu nenarazíte široko daleko neboli konkurence tu prostě není. Nabízí široký prostor a neprozkoumané možnosti. Charakteristické pro něj je, že poptávka se zde teprve tvoří. Jde totiž o zcela novou službu nebo produkt a máte tedy velké možnosti růstu.

Zajímavou myšlenkou je, že modrý oceán nelze najít, ale musíte ho sami vytvořit. To znamená přijít s něčím novým, co ještě nikoho nenapadlo. A jak to konkrétně udělat? Zaměřte se hlavně na inovace a nové způsoby myšlení. Budete tak schopni si i uprostřed nebezpečných rudých vod vytvořit svůj chráněný modrý prostor.

Strategie modrého oceánu příklad

Vezměte si třeba slavnou firmu Apple. V dobách vývoje iPhonů se zpočátku nacházela v nebezpečném rudém oceánu. Trh s mobilními telefony byl už tenkrát poměrně rozvinutý a nabízel několik alternativ. Nokia se například mohla pochlubit telefonem s výkonným fotoaparátem, kvalitním přehrávačem hudby nebo možností připojení k internetu. Méně známé telefony BlackBerry silně podporovaly e-mailové a textové zpracování, měly hodně dobré zabezpečení a byly oblíbené mezi obchodníky.

Pak ale přišel Apple se svými dotykovými obrazovkami, skvělým designem a intuitivním uživatelským rozhraním a všechno bylo jinak. S tehdejšími žraloky si hravě poradil a dodnes má v tomto odvětví dominantní postavení.

Nemusíme ale zůstávat jen u složitých technologických novinek. Máte rádi cirkus? Tak to možná znáte společnost Cirque du Soleil. Když v roce 1984 vznikla, cirkusy a jejich vystoupení už byly oblíbenou zábavou. Lákaly své diváky na bláznivé klauny, šikovné akrobaty a cizokrajná zvířata. V Cirque du Soleil ale přišli s něčím novým. Zkombinovali prvky cirkusu s divadelním uměním a pro své publikum tak vytvořili jedinečný zážitek.


Buduj značku: Jak vám ve firmě pomůže strategie modrého oceánu

Jak použít strategii modrého oceánu konkrétně? Mohla by vám pomoci také tzv. hodnotová křivka, která s tímhle vším souvisí. Znázorňuje totiž silné a slabé stránky konkurentů vůči vašemu podniku.

Před vstupem na trh si nezapomeňte udělat analýzu konkurence, ať pak nejste překvapení. Možností máte celou řadu. Využijte třeba Porterovu teorii konkurenčních sil, tržní pozice konkurence podle Kotlera, benchmarking, matici BCG, GE, životního cyklu, známou SWOT analýzu nebo třeba SPACE analýzu. Pak už vás konkurence jen tak nezaskočí!

Jak přežít na trhu jako malá rybka?

Co dělat, pokud se i přes veškerou opatrnost ocitnete v rudém oceánu plném žraloků neboli na trhu s těžce porazitelnou konkurencí? Kromě inovativního myšlení a snahy vytvořit si v něm svůj vlastní bezpečný prostor můžete zvolit ještě jednu strategii. Jednoduše odejděte. Najděte si jiné odvětví, kde konkurence nebude tak velká.

Některé firmy toto opakují stále dokola. Najdou si modrý oceán, chvilku se tu zdrží, a když se naplní žraloky, odejdou hledat svůj klid a pohodlí jinam. Nemusíte se tedy nebezpečí rudého oceánu tolik bát. Možná se z něj dá docela dobře vyváznout a najít svůj příjemný modrý prostor. Tak hodně štěstí při hledání!