Sledovat konkurenci můžete v offline světě, i v online světě. Dnes se více zaměříme na tu druhou verzi. Virtuální svět nabízí spoustu možností, jak vysledovat, jakou práci odvádí vaše konkurence – a třeba se poučit z jejích chyb. Analýza vaší konkurence je činnost, kterou byste neměli opomínat. Naopak. Vykonávejte ji pravidelně.
Co je to analýza konkurence a k čemu je vám dobrá
Konkurence je proces, kdy se na trhu setkává více podniků, kteří mají zájem o jednoho a téhož zákazníka. Jestliže to myslíte se svým podnikáním vážně, je důležité svoji konkurenci znát. A to všechny hlavní konkurenty. Jejich silné stránky. Také jejich slabé stránky, které vám pomohou odhalit díru na trhu, kterou vy můžete zaplnit.
Nejenže vám tedy analýza konkurence může odhalit vaši konkurenční výhodu a tím posílit vaše místo na trhu, při sledování svých soupeřů budete také lépe připraveni rychleji reagovat na jejich změny. Oni totiž také chtějí vaše zákazníky. Své soky tedy nepodceňujte a hlídejte si je.
Jak s analýzou začít?
Sepište si na začátku plán, jaké informace vás o konkurenci zajímají a kde tyto informace budete hledat. Toto si dostatečně ujasněte. Probírání se konkurencí vám zabere dost času a není nic více demotivujícího, než když uprostřed procesu zjistíte, že by bylo vlastně fajn sledovat ještě tohle a také toto atp.
Co u konkurence sledovat
Je spousta činností, postupů a nástrojů, které můžete u vaší konkurence sledovat. Záleží jen na vás, co je pro vás důležité. Zda jste menší firma, která nechce enormně navyšovat své obraty a chcete jen udržet svou současnou situaci na trhu, nebo jste firma, která míří na první pozice trhu.
Věřte, že velké firmy nesledují své konkurenty – oni je doslova špehují a nenechají si ujít nic, co jejich konkurent dělá. Existuje spousta špehovacích programů, které pro vás zjistí, jaké pluginy a programy používá váš rival. Rozmyslete si tedy, jak do hloubky potřebujete vaši konkurenci znát.
Ujasněte si také, zda vás zajímá jejich obchodní či marketingová část. Chcete znát jejich obraty a tím podíl na trhu nebo vás zajímá, jak se propagují a komunikují se svými potenciálními a stávajícími zákazníky? A co takhle jejich prodejní proces – jak příjemně se u vaší konkurence nakupuje a jaké nabízí svým zákazníkům výhody?
Co vás může zajímat:
- Jakým stylem vaši konkurenti komunikují s cílovou skupinou – vykání, tykání, jaký používají slovník
- Jak často a co komunikují – příspěvky na sociálních sítích, blogy, videa, newslettery apod., sledujte také příspěvky s největším počtem sdílení – tím zjistíte, co vaši cílovku baví
- V čem si konkurujete a v čem se rozcházíte – vaše konkurence nemusí být vaší konkurencí na plné čáře
- Jedná se opravdu o soupeře, nebo můžete navázat spolupráci?
- Investuje vaše konkurence do placené reklamy?
- Jaké mají možnosti plateb, dopravy, pohodlí na jejich e-shopu – zboží zůstává uložené v košíku, možnost poslat seznam přání partnerovi, ukládání oblíbených položek a podobné vychytávky, které se třeba hodí i vám
- Obecně se zaměřte na web, jeho přehlednost a snadnou použitelnost
- Nabízí služby navíc? Jaké?
- SWOT analýza konkurence – můžete zkusit vytvořit tuto analýzu, která vám odhalí silné a slabé stránky vašich soků, jejich příležitosti a hrozby
Kde konkurenci sledovat:
- Weby
- Sociální sítě
- Newslettery – přihlaste se k odběru e-mailů
- Nakupte u nich – úplně, nebo k bodu potvrzení objednávky
- Influenceři – stále oblíbenější forma reklamy, která vám může vyprodat sklady do posledního kousku
- Organické vyhledávání – zkuste zadat na Google nebo Seznamu do vyhledávače vaše klíčová slova, na která byste se chtěli zobrazovat hledajícím lidem a zjistěte, který konkurent se umisťuje na prvních neplacených příčkách
- Placené reklamy — vizte předchozí bod a sledujte ve výsledcích vyhledávání první místa označená slovem „reklama“
Analýza zdarma nebo na míru?
Spoustu věcí si můžete zjistit sami zdarma. Počítejte s tím, že vás to bude stát spoustu času. Ušetříte tím ale hodně peněz. Pokud máte nějaké ty finance navíc, může vám analýzu konkurence vypracovat i reklamní agentura. Ať tak či onak, určitě svoji konkurenci sledujte.
Nadělali jste si v podnikání dluhy? Ušetřete peníze refinancováním úvěru a konsolidací půjček.
Odhalte při analýze vaši konkurenční výhodu:
- Jedinečný produkt/služba
- Kvalita
- Cena
- Tradice
- Možnost rychlého dodání
- Dárky, slevy, věrnostní programy, delší záruky
- Balení
- Ekologie
- …
Porterův model analýzy konkurence
Profesor Michael Eugene Porter, který působí na Harvard Business School vynalezl model pěti sil. Tento patří k základním a nejdůležitějším nástrojům analýzy konkurenčního prostředí. Díky tomuto modelu můžete odhadnout svou sílu. Ke zjištění je potřeba zaměření na těchto pět vlivů:
- Stávající konkurence – ten, kdo umí zajistit nejnižší náklady, vysokou kvalitu a zajímavé služby navíc, má velkou konkurenční výhodu
- Nová konkurence – stát se nováčkem na trhu není nic jednoduchého, každopádně vždy musíte počítat s tím, že se může objevit nový soupeř
- Vliv zákazníků – čím menší je vaše cílová skupina, tím větší tlak může vytvářet na cenu, či kvalitu, nebo je váš nabízený výrobek tak standardizovaný, že pro odběratele není problém přejít k jinému dodavateli
- Vliv dodavatelů – k obchodu jsou potřeba zdroje, ať už jde o pracovní sílu, materiály a jiné zásoby; pokud jedna ze složek zdrojů klesne nebo vymizí, může to pro váš podnik být devastující
- Substituční produkty – produkty z jiného odvětví, které mají možnost zastoupit jiné produkty, jsou jiné, ale funkci plní stejnou – to může znamenat velkou hrozbu pro podnik (Př.: Třeba pro taxikáře je substitučním produktem soukromé auto, kolo…)
To, že něco dělá vaše konkurence, ještě neznamená, že to dělají dobře. Berte proto vše s rezervou, používejte selský rozum a hlavně tvrdá data. Na některé věci můžete využít A/B testování. Váš pohled může být totiž úplně jiný, než pohled vaší cílové skupiny.
Jakmile dáte dohromady tu spoustu dat a poznatků, je potřeba je zpracovat a využít. Udělejte u sebe změny tam, kde jsou potřeba. Dejte si pozor, abyste nekopírovali. Pokud k vám přijde na kukandu zákazník od vašeho soupeře, v případě kopírování, u něj nebudete mít šanci. Konkurenci si navykněte sledovat pravidelně. Inspirujte se, soutěžte a sledujte nové možnosti. Vše s respektem a úctou k vašim rivalům.
Podnikání na internetu – už jste slyšeli o konverzním poměru a sledování chování vašich zákazníků?
Ohodnotit