Slovník ekonomických pojmů definuje fluktuaci jako kolísání počtu zaměstnanců ve firmě či častou změnu zaměstnání u jednotlivců. Její rozdělení na žádoucí a nežádoucí, dobrovolnou a nedobrovolnou nám ukazuje, jak působí na trhu práce. Žádoucí pro firmu je tehdy, když přijme nového vzdělaného odborníka s praxí a bohatými zkušenostmi, který vnese do podniku nové myšlenky a přístupy a vydrží v ní optimálně dlouhou dobu.
Jak fluktuaci ovlivnil koronavirus
V posledních měsících se firmy i zaměstnanci ale potýkají i s nedobrovolnou fluktuací, kdy firma kvůli vládním opatřením v souvislosti s koronavirovou pandemií končí nebo musí propouštět. Situace ještě nebyla tak kritická, protože se vláda různými opatřeními snaží firmy podpořit a zaměstnanost udržet.
Pracovníci si v současné nejisté době také více svého pracovního místa váží, zvlášť když mají rodinu, hypotéku nebo jiné závazky. V příštím roce a v následujícím období se dá očekávat nežádoucí zhoršení situace na trhu práce. V cestovním ruchu může zaniknout až 80 tisíc pracovních míst. 30 % pracovních pozic může skončit v příštích 10 letech, stejný počet jich ale může vzniknout.
V některých oborech je fluktuace nižší
Pokud se ale podíváme na jednotlivé obory, zjistíme velké rozdíly.
Stabilitu a jistotu v této době přinášejí lidem pozice ve státním sektoru, kde je fluktuace tradičně nízká. Lidé nemají tendenci odcházet tak často, a tak brzy mají jasnou představu o svém platovém a kariérním postupu. Týká se to učitelů, kde se složení sboroven na školách většinou moc nemění. Podobné je to u státních úředníků, ale i u lékařů v soukromých ordinacích a na poliklinikách. Tito lidé jsou dnes velmi vytížení, řeší nové úkoly, které byly před ně postaveny, na druhou stranu jsou vděčni za jistotu pravidelného příjmu od státu.
Jinde se fluktuace zvýšila
Už dřív byla fluktuace zaměstnanců vysoká ve službách, kde lidé ještě před rokem často odcházeli za lepšími pracovními podmínkami. Typické to bylo v oborech gastro (číšníci, servírky, kuchaři), v call centrech (v obchodu přes telefon se vystřídalo víc než 70 % lidí).
Letos se důvody změn zaměstnání proměnily a postihly především gastronomii, cestovní ruch, služby, maloprodej. Mnozí podnikatelé se obávají toho, že budou muset svoji činnost ukončit, nebo alespoň snížit počet zaměstnanců.
Také řada podniků a výrobních firem musela omezit provoz, střídat zaměstnance v práci, aby se nepotkávali a mohli pracovat aspoň některý den v týdnu. Mohou za to vládní opatření a snížení poptávky ze zahraničí. S tím se snaží firmy bojovat vypracováváním krizových plánů a průběžných opatření, a také zaváděním robotizace, která (částečně) nahradí lidské zdroje.
Spousta lidí i firem, která se online aktivitám dosud bránila, musela letos do těchto vod skočit. Státní správa i firmy začaly víc komunikovat online. Velký zájem o nové pracovníky, který stále víc roste, je v oblasti informačních technologií a telekomunikací. Digitalizační projekty v různých odvětvích ekonomiky vystřelila pandemie strmě vzhůru. Odborníci z oblasti IT si mohou vybírat ze stále více nabídek tu, která jim bude nejvíce vyhovovat.
Jaké nevýhody přináší vysoká fluktuace firmám
Pro zaměstnavatele je vysoká fluktuace nepříjemný jev a přináší náklady navíc. Každého nového zaměstnance je třeba zaškolit a zaučit, nějakou dobu trvá, než pracovník bezchybně zvládne svoje pracovní úkoly. Další náklady vznikají s pracovními oděvy a pracovními pomůckami, které zaměstnavatel musí zaměstnanci zdarma poskytnout. Čím častěji se zaměstnanci mění, tím častěji se tyto náklady opakují.
Řešením snížení části nákladů na zaměstnance, může být pronájem pracovních oděvů. Specializovaná firma navrhne firemní oděvy z kvalitních materiálů, nechá je ušít, pravidelně se stará o jejich údržbu a na konec je i ekologicky zlikviduje. Příkladem takové firmy je společnost Lindström.
Jak si dlouhodobě udržet zaměstnance
Pro firmy je z mnoha různých důvodů výhodnější, když se jim podaří nabídnout takové benefity pro své zaměstnance, díky nimž se budou cítit ve firmě dobře a nebudou chtít během pár týdnů či měsíců odejít jinam. Lákadlem pro uchazeče jsou firemní benefity. Mezi nejvyhledávanější v současné době patří tyto:
Home office a flexibilní pracovní doba
Možnost pracovat z domova, zkrácený úvazek, flexibilní pracovní doba byly dlouhou dobu nedostižným snem mnoha zaměstnanců. Každý si potřebuje jednou za čas něco vyřídit, pohlídat člena rodiny, nebýt perfektně oblečen a naladěn, ale přesto mít možnost odevzdat svou práci včas, i když ji udělá doma třeba v noci. Firmy se tomu většinou bránily, ale letos to koronavirová pandemie změnila a na home office je spousta zaměstnanců spolu s dětmi na distanční výuce.
Další důležité benefity
Hlavně ženy s malými dětmi ocení možnost mít děti blízko u sebe ve firemní školce a nemuset se stresovat třeba tím, že musí jet přes celé město, že dítě zůstane ve školce poslední, učitelka bude chtít jít domů. Bezdětní budou rádi za to, že si můžou s sebou vzít do práce svého psa nebo kočku, a budou v klidu, že jejich mazlíček není doma sám a neruší sousedy.
Reprezentativní pracovní oděvy a péče o ně
Hlavně v oborech, kde jsou zaměstnanci před veřejností vidět, jsou zajímavým benefitem reprezentativní pracovní oděvy z kvalitních materiálů ve firemních barvách a zároveň profesionální čištění a péče o ně.
Pracovníci v gastronomii, potravinářství, v ubytovacích zařízeních, ale také na stavbách nebo v autoservisech ocení vkusné a bezpečné oblečení, které budou mít připravené vždy hygienicky čisté ve svých skříňkách.
Přečtěte si také náš článek o finanční gramotnosti nebo o nákupu nemovitosti v době koronavirové.
Klasické výhody pro zaměstnance
Zájemci o práci už automaticky očekávají známé benefity, jako jsou stravenky, dny volna navíc, vstupenky do fitness center a na kulturní akce. Na vyšších pozicích je skoro samozřejmostí služební auto a notebook i k soukromým účelům. Pokud si chce firma zaměstnance udržet, bude muset přidat ještě něco navíc.
Nálada na trhu práce
V letošním roce se vlivem koronavirové pandemie výrazně mění postoje zaměstnavatelů i zaměstnanců ke změnám práce. V některých oborech je situace velmi vážná, zavírají se provozovny, v jiných se snižuje počet zakázek. Firmy se bojí nabírat nové lidi, zaměstnanci se snaží udržet si stávající místo. Větší tlak cítí lidé, kteří mají větší závazky, jako je hypotéka, rodina, zaměstnanci, nájemné. Jiné obory zažívají naopak nárůst a hledají nové lidi nebo jiné formy poskytování služeb, např. zásilkové obchody, online marketing.
Ohodnotit