Jak reklamovat spotřební zboží?
Jak reklamovat spotřební zboží?

Přehledně: Jak na reklamaci zboží?

Zakoupili jste si zboží a po pár dnech nebo měsících vám přestalo fungovat? Poté máte nárok na reklamaci zboží. To se však často může stát docela obtížným během na dlouhou trať. Znáte své práva plynoucí ze zákona? Jak postupovat při reklamaci spotřebního zboží a kdy máte nárok na vrácení peněz?

Reklamace zboží a záruční doba

Všechny okolnosti a práva obou stran při reklamaci jsou stanovená v občanském zákoníku, konkrétně v ustanovení § 2165 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. V tomto dokumentu také nenajdeme klasický a rozšířený pojem záruční doba, ale názvosloví zákona používá pojem lhůta k uplatnění práv z odpovědnosti za vady a záruku. Pro účely článku však budeme používat klasické označení záruční doba.

Ta se dle zákona stanovuje na 24 měsíců, neboli 2 roky, od převzetí zboží. Pokud se vám během této doby pokazí, přestane fungovat určitá funkce, nebo dokonce celkově, postupujte dle níže uvedeného návodu.

Kamenná prodejna vs. e-shop

Při koupi zboží v kamenné prodejně, začíná lhůta běžet v den nákupu. V případě, že jste si zboží objednali přes internet, záruční doba se počítá až ode dne převzetí zboží, což je velmi důležité zmínit. Také při nákupu online máte možnost zboží do 14 dní vrátit, a to bez udání důvodu. Odstoupíte tím od smlouvy mezi vámi a prodejcem.

Jak na reklamaci spotřebního zboží?

Některé reklamní sdělení vás občas lákají na prodloužené záruky i na několik let. Děje se tak většinou u nabídek dražších a zajímavějších produktů jako jsou automobily, drahé matrace, luxusní elektronika apod. Tento příslib v reklamě je již považován za prodloužení záruky, dále by se k němu měl prodejce zavázat ve smlouvě nebo v návodu pro použití.

Čtěte také: Finanční gramotnost a jak s ní začít

Jak postupovat při reklamaci zboží?

Jestliže dojde k závadě zboží v záruční době, máte nárok na jeho reklamaci. Můžete se vrátit do prodejny a reklamovat zboží na místě. Prodejci zpravidla vysvětlíte vadu a kdy vznikla, případně při jaké činnosti. Poté by vám měl vystavit písemné potvrzení o zahájení reklamace, které by mělo obsahovat výčet vad, datum zahájení reklamace a způsob vyřízení.

V případě zakoupení zboží na internetu musíte zboží zaslat prodejci s přiloženým reklamačním formulářem apod. Vše by vždy mělo být uvedeno v obchodních podmínkách. Máte povinnost zaslat zboží v celkovém rozsahu s veškerým příslušenstvím.

Způsob vyřízení reklamace určujete vy jako kupující. Existují čtyři typy vyřízení reklamace:

  1. Můžete požádat o opravu zboží
  2. Výměnu za nové zboží
  3. Poskytnutí slevy
  4. Nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz

Zde však většinou přichází kámen úrazu, kdy se prodejci vymlouvají nebo poskytují pouze některé z výše uvedených možností. Částečně mají pravdu, ale ne výlučně. Způsob vyřízení by se totiž měl odvíjet od charakteru vady. Na vrácení peněz máte tedy nárok spíše v závažnějších případech.

Mohlo by vás také zajímat: 1 tip, který vás konečně naučí šetřit

Za jak dlouho dostanete opravené nebo nové zboží?

Ze zákona má prodejce povinnost rozhodnout o provedení reklamace ihned, ve výjimečných případech do tří dnů. Poté se musí snažit o nápravu co nejrychleji, což znamená, že pokud se jedná o výměnu zboží za nové, měli byste jej obdržet během několika dní. Při opravě se může tato doba mírně prodloužit. Lhůta pro odstranění vady je zákonem stanovena maximálně na 30 dní.

Při porušení této lhůty vám automaticky vzniká nárok na odstoupení od smlouvy, pokud jste se dopředu s prodejcem nedomluvili na prodloužení lhůty.

Zamítnutí reklamace

Jistě to znáte buď s osobní zkušenosti nebo z vyprávění známých: Prodejce reklamaci zboží zamítl. Tento postoj si však musí prodejce vždy obhájit a odůvodnit zamítnutí.

Velmi spornou situací pak bývá vyjádření, že reklamaci zboží nelze vyřídit, jelikož bylo z produktem nesprávně zacházeno. Jinými slovy vám prodejce říká, že si za poškození můžete sami. Někdy se může jednat o oprávněný postoj. Často se také stává, že tento důvod prodejci zneužívají.

Opakovaná reklamace

Jestliže zboží opakovaně reklamujete, vzniká vám nárok na vrácení peněz. V tomto případě platí třikrát a dost. Stačí reklamovat 3x stejnou vadu a nebo 4x různou a automaticky můžete odstoupit od smlouvy.

Přečtěte si také: TOP 5: Jak si vytvořit pasivní příjem

Máte účtenku?

K reklamaci zboží určitě nepotřebujete původní obal nebo balení, jak se často prodejci vymlouvají. V krajních případech nepotřebujete ani účtenku. Stačí dokázat, že jste si danou věc opravdu kupovali u daného prodejce v daný datum.

Vyrazit do boje tedy můžete i s potvrzením o uhrazení objednávky, výpisem z bankovního účtu či svědkem nákupu.

Reklamace občas nebývají úplně jednoduché a s hladkým průběhem. Nenechte se však odbít, pokud na ni máte nárok. Přejeme hodně štěstí.