Guerilla marketing
Guerilla marketing: Jedna z nejúčinnějších zbraní

Guerilla marketing + ty nejzajímavější příklady

Slyšeli jste už pojem guerilla marketing? Jedná se o nástroj, který umí přitáhnout pozornost, vzbudit obrovský zájem o produkt, a přitom moc nezatíží váš rozpočet. Je provokativní, pobuřující až drzý, odvážný a originální. Znáte nějaký konkrétní příklad? V následujícím článku jich najdete hned několik!

Proč zákazníci zbožňují guerilla marketing?

Guerilla marketing využívá celá řada společností. Pokud dobře hledáte, najdete spoustu jeho konkrétních příkladů z nejrůznějších zemí. Hodně jich je i z Česka. Přemýšleli jste už někdy o tom, proč je tak oblíbený? Zkusme se na to podívat z pohledu zákazníka i firmy.

Proč zákazníka zaujme takový typ kampaně tisíckrát víc než obyčejná reklama? Co ho vede k tomu, aby zadarmo zvyšoval povědomí o značce nebo produktu? A proč na konkrétní guerilla marketingovou kampaň jen tak nezapomene? Na otázky vám možná odpoví následující seznam.

  1. Překvapení a originalita: Na něco, co vidíte nebo zažijete jen jednou za život a zároveň se vám to líbí, jen tak nezapomenete. Na tomto principu funguje i guerilla marketing. Navíc pracuje i s momentem překvapení, který celkový dojem ještě umocňuje.
  2. Emocionální zapojení: Kampaň často pracuje přímo s vašimi emocemi. Snaží se ve vás vzbudit zaujetí, překvapení, údiv nebo i radost.
  3. Osobní zkušenost: Zákazník má často možnost stát se součástí něčeho výjimečného. Tím si vytváří se značkou silnější pouto.
  4. Zábava: Každý se rád baví. S tím guerilla marketing počítá. Proto pracuje s humorem, neobvyklými akcemi, soutěžemi a podobně.
  5. Touha po sdílení: Lidé rádi sdílí zajímavé zážitky se svými přáteli a známými. Naštěstí. Díky tomu se totiž reklama šíří velmi rychle a v podstatě zdarma.
  6. Vzpomínky: Ty vlastně souvisí s prvním bodem. Zákazníci si díky guerilla marketingu vytváří silný zážitek a tím budují pevný vztah se značkou.

A proč ho mají rády i firmy?

Jak jsou na tom firmy? Tento neobyčejný typ marketingu jim přináší celou řadu výhod. Možná ještě více než samotným zákazníkům. Které to jsou? Pokud vás nic nenapadá, nahlédněte do následujícího seznamu.

  1. Nízké náklady: Guerilla marketing není vůbec drahý. Na šíření reklamy se z velké části podílí sami zákazníci. A to firmy jistě velice ocení.
  2. Zaujetí cílové skupiny: Originalita tohoto typu reklamy vyvolává silný zájem u zákazníků. A to je jeden z klíčových cílů marketingu vůbec.
  3. Zvýšení povědomí o značce: Jak už jste se dozvěděli v prvním bodě… Funguje to jednoduše. Postarají se o něj sami zákazníci!
  4. Rychlé šíření: V době sociálních sítí ještě rychlejší než kdy dříve! Lidé se chtějí podělit o zážitky a zajímavosti s přáteli a tak se reklama šíří rychlostí blesku!
  5. Budování vztahu se zákazníkem: Protože je guerilla marketing založen na vyvolávání emocí spotřebitele a snaze o vytvoření nezapomenutelného zážitku, vzniká mezi ním a značkou vztah.
  6. Konkurenční výhoda: Guerilla marketing dává společnosti možnost vyniknout nad ostatními. Kreativitě se meze nekladou. A tak často vznikne nezapomenutelný a hlavně nenahraditelný nápad!

Guerilla marketing příklady

Po sadě bodů, které vysvětlují, proč je tento druh marketingu tolik oblíbený, je načase podívat se na konkrétní příklady. Těch existuje celá řada. Překvapí vás svou originalitou, kreativitou a nápaditostí!

Bageterie Boulevard

Slyšeli jste o výroku Miloše Zemana pro MF DNES? Řekl, že umělci vytvořili svá nejkrásnější díla, když byli hladoví. Toho se chytila bageterie Boulevard. Uvedla limitovanou edici baget s názvem „Hladový umělec“. Oblíbená pochoutka byla pouze s máslem a se sýrem. Cenu nastavili na 59 korun. Deset z nich ale putovalo na podporu divadel.

Guerilla marketing Nestlé

Výrobce oblíbených čokoládových tyčinek Nestlé vsadil při guerilla marketingu na vlastní produkt. Vytvořili lavičky, které vypadali jako tyčinka KitKat. Znázorňovali čokoládu i s obalem. Kampaň vzbudila velkou pozornost a zájem lidí.

Guerilla marketing Nestlé
Guerilla marketing KitKat

Airbnb: Wall and Chain

Znáte Airbnb? Jedná se o webovou službu, která zprostředkovává pronájem ubytování. Jednoho dne se rozhodli zviditelnit. Název celé kampaně zněl „Wall and chain“ neboli „Zeď a řetěz“. Vytvořili několik animovaných videí, která dokazovala, že Airbnb dokáže lidi sblížit a překonat jejich vnitřní bariéry. Řetěz tedy představuje přímo Airbnb a zeď lidské bariéry.

Guerilla marketing Axe

Axe je značka deodorantů. Vytvořili velice zábavnou guerilla marketingovou kampaň. Propojili ji přímo s únikovými značkami. Za značku muže – panáčka běžícího k východu, přidali svou vlastní značku žen běžících za ním a nápisem Axe. A proč se za ním tak ženou? No přece proto, že je navoněný Axe deodorantem!

Guerilla marketing Axe
Guerilla marketing společnosti Axe

Guerilla marketing T-mobile

T-mobile a Angry Birds. Nerozlučná dvojka. Na náměstí umístil T-mobile obří polštáře a katapulty. Vypadaly jako rekvizity ke hře Angry Birds. To ale nebylo to jediné, co lákalo pozornost lidí. Hru si totiž mohli na náměstí skutečně zahrát a vystřelit si obří plyšové ptáky pomocí katapultu do oblak.

Guerilla marketing T-mobile: Angry Birds létali až do oblak

Guerilla marketing 3M

3M je společnost zabývající se výrobou bezpečnostních skel. Pro svou kampaň využili jedno z nejzajímavějších témat pro lidi vůbec. Peníze. Ty zasklili do velké vitríny, aby bylo vidět, že jejich sklo je opravdu odolné. Reklamu umístili na jedno z nejfrekventovanějších míst – autobusovou zastávku.

Guerilla marketing 3M
Guerilla marketing 3M: Vitrína s penězi

Mattoni

Je tu s námi už od roku 1873. A drží se moderních trendů nejen ve světě marketingu. Společnost Matonni, prodejce minerální vody, vsadila ve své kampani také na billboardy. Zvolila pro ně velice originální tvar a koncept. Jedná se o logo společnosti – velkého orla. To ale není vše. Po nějakém čase se rozhodli reklamu inovovat. A přetvořili orli na obrovská umělecká díla.

Guerilla marketing Mattoni
Mattoni a její guerilla marketing

LifeLock

Jedná se o společnost zabývající se ochranou identity. Ta se rozhodla pro hodně originální krok v oblasti marketingu. Přímo vyzvala hackery k útoku. Zveřejnila totiž číslo sociálního zabezpečení jejich CEO. Tento krok se ale bohužel nepovedl. Identita mu byla odcizena celkem třináctkrát.