Co znamená guerilla marketing a jak ho můžete využít? Jedná se o velice účinný nástroj. Umí přitáhnout pozornost a vzbudit obrovský zájem o váš produkt. Chcete vědět více? Tak se pusťte do čtení našeho článku! Čeká vás v něm spousta informací o jednotlivých druzích tohoto typu marketingu, několik konkrétních příkladů a tipů na jeho využití.
Co znamená guerilla marketing
Pokud nemáte moc velký rozpočet a na marketing vám nezbývají peníze, je guerilla marketing jako stvořený právě pro vás. Využijte dnešních možností a vyzkoušejte tuto strategii! Guerilla znamená ve skutečnosti partyzánský boj. Neboli ozbrojený střet, kde se snažíte vyhnout velkým konfrontacím a soustředit se na drobné přepadové akce s cílem překvapit nepřítele. To se dá docela dobře přenést i do světa marketingu.
Guerilla marketing není snadné definovat. Má ale několik základních znaků. Jednak je jeho hlavním cílem vzbudit pozornost. Není moc nákladný. Je provokativní, pobuřující až drzý, odvážný a originální. Rozdělit ho lze na několik základních druhů – ambient, ambush, buzz, virální marketing a flash mob. Samá cizí slova, že? Tak si je pojďme zkusit vysvětlit!
Guerilla marketing druhy
Existuje několik základních druhů guerilla marketingu. Přečtěte si, o čem každý z nich je, ať je můžete dobře využít v praxi! Ambient, ambush, buzz, virální marketing a flash mob. Každý z nich má něco svého. Čím konkrétně vás zaujmou?
Ambient marketing
Základní znak? Reklama je umístěna na neobvyklém až šokujícím místě. Proto vzbuzuje u zákazníka velkou pozornost. Například Coca-Cola si jako místo pro svou propagaci vybrala chodníky. Také by vás zaujalo, pokud byste prošli přes velkou láhev Coca-Coly? Přesně takového efektu společnost využila.
Pomocí malby a speciálních technik, které způsobují 3D iluzi vytvořili na zemi velkou láhev Coca-Coly. Lidé, kteří tudy prošli pak měli pocit, že před ní opravdu stojí. Rádi se s ní fotili a sdíleli své zážitky na sociálních sítích. Tím ještě přispěli k rozšíření povědomí o značce a její kampani.
Ambush marketing
Tento způsob guerilla marketingu využívá hromadné společenské události. Firma reaguje svojí reklamou na propagaci jiné společnosti. Například Plzeňský Prazdroj se pokusil využít fotbalového šampionátu pro svou viditelnost a pozornost, i přesto, že nebyl oficiálním partnerem turnaje.
Reklamu umístil tam, kam směřuje při zápasu většina očí. Přímo za branky! Propagace nebyla nic zvláštního. Jednalo se o velký nápis „Pilsner Urquell“. Přesto ale neměla šanci uniknout pozornosti potenciálních zákazníků.
Buzz marketing
Tato forma guerilla marketingu se snaží vytvořit kampaň, kolem které vznikne rozruch. Má se spojit se zajímavým a příjemným zážitkem, o kterém lidé budou chtít dále vyprávět. Například společnost Kofola zavedla na trh novou limitovanou řadu oblíbeného nápoje s bylinkovou příchutí. Lidé ji hned chtěli vyzkoušet. O tom, jak jim chutnala hned povyprávěli přátelům a známým. A Kofola tak rozšířila povědomí o značce prakticky zdarma.
Virální marketing
Tento typ guerilla marketingu působí na sociálních sítích. Jde o snahu vytvořit natolik zajímavý obsah, že si ho lidé budou chtít navzájem sdílet. Dobrým příkladem je marketing společnosti Blendtec. Ve videu se její generální ředitel pokouší rozmixovat například iPhone, aby dokázal výkonnost vlastních produktů. Takové video se šířilo opravdu rychle!
Flash mob
Jak by se vám líbilo, kdybyste třeba seděli v restauraci a najednou se začali lidé kolem vás zvedat a tančit připravenou choreografii? To přesně je flash mob! Bizarní až absurdní způsob marketingu. Končí tak, jak začalo. Nečekaně! Tanečníci se jednoduše rozptýlí zpět mezi dav.
Zajímavost: Tento druh reklamy zvolili marketingoví specialisté například k propagaci filmu „Mamma Mia! Here we go again!“.
Guerilla marketing znaky
Víte, podle čeho poznáte guerilla marketing? Nebo naopak, na co se zaměřit, pokud ho chcete využít k propagaci svého produktu? Následující seznam vám poskytne hned několik tipů. Některý z nich vám určitě pomůže!
- Nízké náklady: Guerilla marketing vás o velkou částku nepřipraví. Dokonce může být i zdarma. Využívá totiž zejména zvědavosti lidí a jejich potřeby podělit se o zajímavá témata s přáteli.
- Kreativita: Tento typ kampaně je založen na velké kreativitě. Mezi ostatními reklamami vyniká svou originalitou. Jedná se pokaždé o „něco, co tu ještě nebylo“.
- Sociální média: Kampaň často využívá jejich síly a virálního efektu. Reklama se prostřednictvím sdílení a interakcí uživatelů šíří velmi rychle.
- Zapojení a interakce: Guerilla marketing pracuje se svými zákazníky. Snaží se je zapojit do děje. Většinou je natolik zaujme, že pak sami převezmou iniciativu a reklamu šíří dále.
- Osobní přístup: Reklama se snaží oslovit zákazníky individuálně a přímo. Tím vytváří silnější vazbu mezi značkou a spotřebitelem.
- Originální formáty reklamy: Tento typ marketingu často využívá například street art nebo interaktivní billboardy. Tím nejenže publikum zaujme, ale většinou jim také nabídne jedinečný zážitek!
Tipy na využití
Lámete si hlavu s tím, jak zvýšit povědomí o vašem produktu? Guerilla marketing nabízí celou řadu možností. Překvapí vás rychlostí šíření a nízkými náklady. Tak zkuste některý z následujících tipů využít!
- Neobvyklé umístění reklamy: Zkuste svou reklamu umístit na neobvyklé místo! Cílovou skupinu to překvapí a zaujme. Třeba takový chodník by mohl být dobrým podkladem, nemyslíte?
- Interaktivita: Umožněte zákazníkům zapojit se! Zkuste zahrnout hry, soutěže nebo jiné zábavné aktivity.
- Street art: U guerilla marketingu bývá oblíbenou možností. Je originální a kolemjdoucí zaujme. Zároveň můžete využít frekventované místo, aby byl dosah co nejvyšší. Neváhejte požádat o pomoc umělce. Ať je, na co se dívat!
- Překvapení: Založte celou kampaň na momentu překvapení! Zkuste využít třeba takový flash mob, na který diváci jen tak nezapomenou.
- Virální obsah: Využijte síly sociálních sítí! Vytvořte zajímavý a originální příspěvek. Uvidíte, že když bude stát za to, rozšíří se jako mávnutím kouzelného proutku.
[…] se Kofola rozhodla zvýšit povědomí o své značce. A využila k tomu… Co jiného než guerilla marketing. Vytvořili billboardy, které nebyly moc náročné na přípravu. Byly totiž prázdné. A navíc […]