Vymyslet název firmy může být někdy oříšek. Měl by být originální, odlišný, ale zároveň osobitý. Zkrátka měl by v něm být kousek z nás. V našem článku si řekneme několik tipů, jak vymyslet název firmy, který může být naším prvním krokem k úspěšnému podnikání.
Steve Jobs, zakladatel firmy Apple, dal například název své firmě podle jablečné farmy, ve které v té době pobýval. Řekl, že „slovo Apple je zábavné, energické a nenahání strach“.
Jak vymyslet název firmy?
Nejdříve na papír napíšeme náš podnikatelský záměr. Přehledně si sepíšeme, jak bude firma fungovat, co bude nabízet, proč vznikne a jaké bude její poslání. Jakmile naše myšlenky přeneseme na papír, mohou se nám v hlavě zrodit další a nové nápady.
Při vymýšlení názvu firmy bychom se měli řídit několika základními pravidly. Tedy těmi, kterými se řídí všechny velké a úspěšné společnosti. Jaký by tedy název firmy měl být?
Snadno zapamatovatelný
Vhodná délka je pět až deset písmen bez číslic. Název tedy bude krátký, lehce zapsatelný a sklonný. Zapomeneme na dlouhá slovní spojení. Zároveň si lidé tento název lépe zapamatují, když budou rozumět jeho významu.
Lehce vyslovitelný
Lidé jsou často v rozpacích, když neumí správně vyslovit nějaký název, nebo jméno. Často ho raději nevyslovují vůbec. Čím více se však o naší firmě mluví, tím více se dostává do podvědomí lidí. Proto značky jako O2 nebo ZOOT investují miliony do masivních kampaní, aby si lidé jejich výslovnost dobře zapamatovali.
Propojený s naším segmentem
Nebudeme vymýšlet jméno, které může být zavádějící. Obchodní název musí přesně odrážet jaké produkty, či služby nabízíme. Zároveň raději zvolíme smýšlená slova, než existující.
Nezaměnitelný s konkurencí
Titul naší firmy musí být jedinečný a originální, aby si ho lidé nepletli s konkurencí. Chceme, aby si lidé tento název spojovali jen s naší firmou. Stejně ostražití budeme i při výběru barev, které do názvu začleníme. Například každý ví, že žlutý název na modrém podkladu má společnost IKEA. Nebudeme se jí snažit přiblížit tím, že budeme volit stejné barvy. Ubralo by to naší originalitě.
Volná doména
To je také velmi důležité, protože mnoho podnikatelů dnes provozuje činnost online. Než tedy učiníme finální rozhodnutí, jaký název náš business ponese, ujistíme se, že můžeme tento název použít i pro URL adresu webu. Dostupnost domény můžeme ověřit u akreditovaných registrátorů domén. Pro firmy, které působí na českém trhu, je nejlepší registrace domény s koncovkou .cz. To proto, že spousta lidí tuto koncovku zadává automaticky.
Nebude omezující
Při založení vlastního businessu musíme počítat s tím, že se naše firma bude rozvíjet. To znamená, že i když se na začátku budeme věnovat například výrobě dřevěných autíček, za pár let může být náš sortiment daleko rozsáhlejší. Proto by název neměl být zaměřen příliš konkrétně.
Tipy pro inspiraci
Způsobů, jak vymyslet název firmy je mnoho. Například zkratka, jméno zakladatele, metafora, akronym, lokace a mnoho dalších. Pojďme si je přiblížit detailněji.
Jak vymyslet název firmy hrou se slovíčky
Jestliže jsme kreativní, můžeme popustit uzdu své fantazii. Smýšlená slova jsou originální. Můžeme je různě kombinovat, rýmovat, přidávat předpony a přípony, či přidávat nebo vynechávat některá písmenka. Výhodou je, že vymyšlená slova můžeme snáze registrovat jako ochrannou známku. Zároveň je vyšší šance na dostupnost internetové domény.
Zkratka
Zkratky se využívají zejména pro zkrácení víceslovných názvů. Může jít například o iniciály zakladatelů firmy jako je například C&A (Clemens a August), nebo zkrácení slov KFC (Kentucky Fried Chicken). Ne všechny zkratky však zní libozvučně, nebo se dobře pamatují.
Jméno zakladatele
Není nic jednoduššího. Zejména tehdy, když se jedná o příjmení originální a lehce zapamatovatelné. Všichni známe čaj od Thomase Liptona, pivo od Gerarda Heinekena, automobily od Henryho Forda, nebo obleky od Ladislava Blažka.
Metafora
Metafora spočívá v přenesení významu na základě vnější podobnosti. Čeština je pro metafory jako stvořená, kdy můžeme vybírat z mnoha předloh – barvy, zvířata, předměty, živly, smysly a podobně. Touto slovní hříčkou se řídil například online supermarket Rohlík, nebo e-shop Amazon. Ten svůj obchod pojmenoval po nejvodnatější a nejdelší řece, jako symbol největšího e-shopu na světě. Zakladatel Rudolf Dassler pojmenoval značku bot Puma, jako odkaz na schopnosti stejnojmenného zvířete.
Akronym
Akronym je spojení počátečních slabik, či hlásek několika slov. Můžeme je skloňovat jako klasické podstatné jméno. Díky tomu bude pro zákazníky snazší o firmě mluvit. Například ČEDOK (Česká dopravní kancelář), Tesco (T. E. Stockwell & J. Cohen), Vodafone (Voice Data Phone), nebo Ryor (Rybíz-Oranž).
Lokace
Některé firmy vytvoří svůj název uvedením místa vzniku. Mezi ty české patří například Sedlčanský hermelín, Kostelecké uzeniny, či Vodňanské kuře. Název Nokia je například podle zrodu značky v malé finské vesnici.
Překlad do cizího jazyka
Jde také o zdařilý způsob jak vymyslet název firmy. Oblíbené jsou zejména překlady do angličtiny. Díky tomu může být název lépe zapamatovatelný pro cizince, když se budeme orientovat na zahraniční trh. České firmy, které vsadili na název v angličtině, jsou například Mall Group, Homeport, či Czechtoll. Nemusí vždy jít pouze o angličtinu. Například Kenvelo vzniklo z hebrejského Ken-ve-lo, což v překladu znamená ano i ne. Volvo zase vzniklo z latinského valit se.
Zpětná vazba od okolí
Při vymýšlení názvu firmy bychom měli mít v rukávu více nápadů. Jakmile je máme, sepíšeme na papír následující otázky:
- Co si pod tímto názvem společnosti představíte?
- Co podle vás tato firma nabízí?
- Líbí se vám tento název? Obodujte od nejlepšího po nejhorší.
Poté dáme dotazník k vyplnění lidem z našeho okolí. Rodině, přátelům a známým. Po několika dnech se těch stejných lidí zeptáme, jaké názvy firem byli na papíře uvedené. Podle toho zjistíme, které jsou nejvíce zapamatovatelné. Díky tomuto dotazníku získáme zpětnou vazbu, která nám může pomoci při výběru vhodného názvu.
Závěr
Existuje mnoho způsobů, jak vymyslet název firmy. Stejně tak existuje hodně kritérií, o které se můžeme opřít. Název firmy je naše jednoslovná prezentace. Jestliže nejsme dostatečně kreativní, můžeme požádat o pomoc zkušeného copywritera, nebo zakoupit tzv. ready-made společnost. To je společnost, která je již předzaložená a splňuje potřebné náležitosti. Je již zapsaná v obchodním rejstříku, má své IČO, název, sídlo, jednatele, splacený počáteční kapitál a další. Nevytváří však žádnou činnost, protože je přímo určená k prodeji, nebo pronájmu.
Přečtěte si také článek kde sehnat peníze mimo práci nebo jaké jsou podmínky získání hypotéky.
[…] Ač se mohou tyto termíny zdát shodné, jde o dvě rozdílné situace. K založení společnosti dojde v okamžiku, kdy se vytvoří společenská smlouva v podobě zakladatelské listiny. Ta musí být notářsky ověřena. Ještě předtím ale musíte vyřešit, jak vymyslet název firmy. […]