Chcete být úspěšní a spokojení? SMART cíle jsou tu pro vás. Pokud se řadíte spíše k lidem, kteří nechtějí za žádnou cenu nic nechat náhodě, najdete v článku zajímavé tipy. Jako základní kámen úspěchu položte samotný cíl. Stanovit ho není jen tak. Měl by totiž vycházet z mise a vize a mít konkrétní vlastnosti. Článek ale toto vše vysvětluje, takže se nemusíte ničeho bát.
SMART cíle v praxi
Myslíte si, že pravidlo využije možná tak šéf miliardového podniku? Možná jste na omylu. Tento postup se vám může hodit i doma, ať už při plánování spoření na nový byt, oslavy narozenin vaší maminky nebo třeba svatby. Využít ho může kdokoli a prakticky v jakémkoli oboru. Každý cíl může být SMART. Pokud tedy chcete váš projekt úspěšně dokončit, a navíc se při tom nezapotit víc, než je třeba, zkuste SMART cíle.
SMART cíle podniku
Vše vezmeme hezky od začátku. Postup lze dobře vysvětlit třeba na příkladu našeho milého Googlu. Představte si, že jste takový Larry Page nebo Sergey Brin, ráno se vzbudíte, zamyslíte se a řeknete si: „Založím firmu“. Proč byste to ale dělali, že? Taková spousta dřiny a probdělých nocí… Možná chcete hromadu peněz, a tak se i přesto pustíte do práce. Ano, zbohatnutí zláká hodně lidí.
Poučování o tom, že byste takhle postupovat neměli, vás ale asi jen tak nepřesvědčí, že? Možná tedy pomůže, když zkusíte prohledat internet a zjistíte, že zhruba 95 % nově založených firem zkrachuje. Ty se ale asi radami odborníků moc neřídily…
Jak spolu vše souvisí? Experti totiž tvrdí, že pokud zakládáte firmu pouze s vidinou vysokého zisku, nedopadne to nikdy dobře. Zaměřte se raději na to, proč by vůbec vaše firma měla existovat a co lidem přinese neboli na její misi (poslání).
A teď už konec poučování. Vraťme se k našemu oblíbenému vyhledávači Google. O čem přemýšleli Larry Page a Sergey Brin při jeho založení asi nikdo přesně nezjistí. Podle jeho mise si to ale lze snadno domyslet.
Sergeye nebo Larryho tedy už zřejmě nebavilo dohledávat si vše složitě a zdlouhavě v knihách, a tak se rozhodli něco s tím udělat. A protože nebyli lakomí, podělili se o Google i s námi. Vidíte? V téhle verzi žádné sny o velkých penězích nejsou. Podle tohoto příkladu tak můžete dojít opravdu daleko.
Nápad už je tedy na světě. Jak ale dál? Na misi by měla navazovat vize firmy. Takže nějaký konkrétní cíl, k jehož naplnění směřuje veškerá činnost. Jde o jasnou a konkrétní představu o budoucím stavu. Zaměřit se můžete na to, čeho byste chtěli dosáhnout klidně až za desítky let. A jak to vidí Google?
Kde se schovávají SMART cíle? Aby byly firmy úspěšné, měly by všechny jejich cíle vycházet z mise a vize podniku. Důležité je vše propojit. Takový Google by tedy měl při stanovování každého svého cíle přemýšlet nad tím, jestli pomocí něj napomáhá organizovat informace a usiluje o to, aby byl nejprestižnějším vyhledávačem na světě.
SMART cíle česky
Co konkrétně znamená SMART cíl? Ano, do češtiny ho lze přeložit jako chytrý a bystrý. Jedná se ale o zkratku dalších anglických slov, a to:
- Specific (specifický)
- Measurable (měřitelný)
- Achievable (dosažitelný)
- Realistic (reálný)
- Time-bound (časově omezený)
Specific = specifický
Vezmeme si opět příklad firmy. Každý podnik se někdy potýká s vysokými náklady. Záměrem tedy bude je snížit. Ale pozor! Pokud cíl nastavíte takto jednoduše, nemusí se to vyplatit. Dbejte proto na pravidlo číslo jedna a dejte si pozor, aby byl cíl dostatečně specifický.
Když totiž přesně víte, čeho chcete dosáhnout, budou se vám lépe vymýšlet strategie a způsoby, jak to udělat. Navíc, pokud nejedete sólo, budete práci delegovat a předávat jiným lidem a ti by nemuseli cíl snížit náklady pochopit stejně jako vy. Mohou se například zaměřit na úplně jinou složku nákladů, než je pro vás důležitá. Jak tedy zní správný specifický cíl? V roce 2023 snížit náklady na výrobu o 10 % oproti roku 2022.
Measurable = měřitelný
Určitě uznáváte, že nejhodnotnější cíl je ten splněný. Jde ale vůbec zjistit, že už jste ho dosáhli? Nemusí to být vždy jednoduché a zřejmé. Pokud si vezmete předchozí příklad snížit náklady, po roce od jeho stanovení se vůbec nedozvíte, jestli jste ho dosáhli, pokud to neměříte. V tomto případě se dají použít procenta. Měřítko by ale mělo být co nejpřesnější. Takže můžete rovnou použít i koruny.
Achievable = dosažitelný
Samozřejmě je fajn stanovit si vysoké cíle. Však to znáte… „Jediný limit, který máte, je ten, který si sami vytvoříte.“ Ale pozor! Cíle musíte být schopni dosáhnout. Pamatujte tedy na písmenko D vašeho SMART cíle a stanovte si cíl dosažitelný. Nikdo nedokáže nemožné. Tak si vše raději nejdříve pečlivě promyslete.
Realistic = reálný
Toto slovíčko souvisí s předchozím popiskem. Jestliže si stanovíte za cíl snést své drahé polovičce modré z nebe, asi to úplně jednoduché nebude. Cíl musí být reálný. Tak na sebe neklaďte moc vysoké nároky. Protože nemožné prostě nedokážete, i kdybyste se snažili sebevíc.
Time-bound = časově omezený
Aby pracoval čas ve váš prospěch, zahrňte ho do svého cíle. Místo snížit náklady nastavte cíl například na snížit náklady do začátku příštího roku. Možná se pak budete sami divit, jaké způsoby vymyslíte k jeho dosažení. Pokud je pro vás totiž důležité, mozek začne sám od sebe produkovat nové a nové nápady a myšlenky.
SMART stanovení cíle
Všude se píše o firmách. Jak vám ale SMART cíle pomůžou, pokud je chcete využít k osobním projektům? Jednoduše. Nemusíte do toho samozřejmě motat misi a vizi. Stačí, když se budete řídit písmenky.
Začněte vždy tím, že si určíte, čeho přesně chcete dosáhnout. Tedy písmenkem S. Pak určete něco, podle čeho zjistíte, že cíl je splněn. Neboli M. Následuje A. Takže si dejte pozor na limity a nestanovujte nic, co by bylo nad vaše síly. Pomocí písmenka R si připomeňte, že se máte držet nohama na zemi a nestavět vzdušné zámky. A nakonec T. S časem se snažte být kamarádi, aby vám pomáhal a nebyl proti vám. Určete si přesný datum nebo hodinu, dokdy musíte projekt zvládnout. A váš cíl je SMART! Tak si užijte úspěchy a pak se pusťte do čtení našich dalších zajímavých článků.
Ohodnotit