Podnikáte online a poslední dobou máte pocit, že jste se nějak zasekli? Návštěvnost máte, i díky placené reklamě, zajímavou. Objednávky se ale nehrnou. Nebo jste teprve na startu a nechcete nic podcenit? Spočítejte si konverzní poměr a trochu si posviťte na chování uživatelů na vašich stránkách.
Co to je konverzní poměr
Konverzní poměr, nebo-li míra konverze, je ukazatel úspěchu vašeho webu či e-shopu. Říká vám, kolik lidí ze všech návštěvníků, udělalo vámi požadovanou akci. Požadovanou akcí se rozumí třeba vyplnění formuláře, předání e-mailu do vašich rukou, vložení zboží do košíku, zaplacení objednávky apod. Těmto úkonům se též říká konverze. Pokud je míra konverze nízká, něco je na vašich stránkách špatně.
Koho konverzní poměr zajímá
Tento ukazatel zajímá lidi, kteří podnikají nebo se snaží vydělat na internetu. V online světě je úžasné, že máte možnost získat spoustu dat, které vám slouží jako zpětná vazba. Dle těchto údajů můžete upravovat a opravovat svá aktuální nastavení k lepším výsledkům a vyšším výdělkům.
Vzorec pro výpočet konverzního poměru
Jak si takový konverzní poměr vypočítáte? Nejdříve potřebujete znát údaje jako celkový počet konverzí a také celkový počet návštěvníků webu. Čísla dosaďte do vzorečku:
Konverzní poměr = počet konverzí / celkový počet návštěvníků webu * 100.
Dejme tomu, že váš e-shop navštívilo 80 lidí a z toho uskutečnili objednávku 2. Váš konverzní poměr je tedy 2,5 %. Pomocí Google Analytics nebo jiných programů zjistěte, odkud těch 78 lidí odešlo a proč. Na stránce, kde máte vysokou míru opuštění, je potřeba zapracovat. Grafika, texty, UX design apod.
Jaký je ideální konverzní poměr
Ideální konverzní poměr v podstatě neexistuje. Ať máte výsledek jakýkoliv, váš cíl je se dále zlepšovat. Chtějte například každý měsíc navýšit toto číslo o nějakou tu desetinku. Na svém webu či e-shopu neustále pracujte. Doba i požadavky lidí se stále mění, proto i vy své stránky pravidelně aktualizujte.
Nástroje pro sledování
V dnešní době existuje vícero nástrojů pro sledování konverzí a chování návštěvníků webových stránek. Jsou placené, i neplacené. Mezi nejpoužívanější nástroj patří Google Analytics, který nabízí i bezplatnou verzi. Pokud tento program neznáte, investujte do školení nebo pro začátek zkuste školení Google Analytics zdarma.
Existují ale i různé placené nástroje na sledování uživatelů. Pomocí těchto pomocníků sledujete, kde návštěvník pohybuje myší, jak se pohybuje na stránce pomocí rolování nahoru a dolů, jak vypadá jeho cesta skrze web, zda se někde zasekává a spoustu dalších a dalších informací. Mezi nejoblíbenější placené nástroje u nás patří Smartlook, Hotjar, Yandex Metrika apod. Všechny větší e-shopy tyto programy využívají.
Jak zvýšit konverzní poměr
V úplně prvním kroku se zaměřte na UX (users experienece). Je váš web uživatelsky přístupný a použitelný? Je důležité, aby se uživatel pohyboval po vašich stránkách intuitivně a nemusel moc přemýšlet. Pokud je potenciální zákazník z vašich stránek zmaten, odejde. Dále zkontrolujte také svoji grafiku a texty. Na jaké části webu se zaměřit, vám napoví výše zmiňované nástroje.
Při každé změně, kterou uděláte, počkejte několik týdnů, zda se promítne do vašich konverzí. Pokud se nic moc neděje, zkoušejte dál. Snažte se pro tyto účely mít stranou nějaké peníze. Při využití odborníka sice zaplatíte vyšší sumu, než se vám bude líbit, ušetří vám to ale spoustu energie a času. Vaše investované peníze se vám vrátí dříve, než v případě metody pokus–omyl.
Chcete se s ostatními podělit o své zkušenosti v této oblasti? Napište je dolů do komentáře, ostatní čtenáři vaši sdílnost ocení.
Máte ještě chvilku? Co si přečíst článek s tipy, jak si vytvořit pasivní příjem.
[…] podnikání na internetu je, že můžete pracovat z […]