Chcete zrušit datovou schránku a nevíte, jak na to? Můžete to vůbec udělat? Pro někoho je totiž datová schránka povinnost. Nebo jste si v minulosti založili živnost, kterou nyní nevykonáváte a datová schránka vám byla zřízena automaticky? Nevyužíváte ji, a tak ji jednoduše chcete zrušit. Shrneme si vše podstatné v jednom.
Kdo má povinnost mít datovou schránku?
Povinnost mít zřízenou datovou schránku (DS) mají všechny právnické osoby. Od letošního roku nově i spolky, nadace, společenství jednotek vlastníků a obecně prospěšné společnosti. Stejně tak, jako fyzické podnikající osoby. V minulosti bylo zřízení datové schránky pro podnikatele a osoby samostatně výdělečně činné, dobrovolné.
Pokud si výše uvedené osoby nezřídili DS na vlastní žádost, byla jim následně vytvořena automaticky. Což zapříčilo, že mnoha lidem, kteří měli například živnost přerušenou, byla vytvořena datová schránka povinně, ze zákona. Pokud jste i vy tento případ, budete si dost možná chtít „datovku“ zrušit. Jdeme se podívat, jak na to.
Datovou schránku zrušit nemůžete
Fakticky „datovku“ zrušit nemůžete. Co ale udělat můžete je, že jí znepřístupníte. Prakticky tedy nebude existovat. Pokud ale spadáte do první kategorie, která má zřízenou datovou schránku ze zákona, musíte jí používat.
Ve chvíli, kdy spadáte do skupiny druhé, která má přerušenou živnost a víte, že již podnikat nebudete, můžete „datovku“ znepřístupnit:
- prvním krokem je, zrušit živnostenské oprávnění (jak na to, se můžete podívat tady)
- dalším krokem je pak samotné znepřístupnění DS, což můžete udělat na kontaktním CZECH POINT, anebo v prostředí datové schránky (zde se ale musíte přihlásit pod Identitou občana)
Co je Identita občana?
Je to nástroj, který vám umožní jednoduché přihlášení do několika portálů veřejné správy. Můžete tak například spravovat své záležitosti na státních fondech (žádosti o dotace), VZP pointu, výpis z karty řidiče. Anebo můžete například prostřednictvím Identity občana dokonce vyřídit rodičovský příspěvek, tj. podat žádost a mnoho dalšího. V moderní době, je to za nás poměrně praktický nástroj.
V jaký dalších případech může být DS znepřístupněna?
- v případě úmrtí subjektu, ke kterému se datová schránka vztahovala
- zánik právnické osoby
- omezení na svobodě (zbavení svéprávnosti)
Závěrem bychom mohli shrnout, že mít datovou stránku je velmi praktické. Nemusíte na každý úřad osobně, ale stačí dokumenty jednoduše poslat z pohodlí vašeho domova. Není důvod se přijímání a odesílání pošty před „datovku“ bát. Pokud byste nevěděli, jak na to, můžete požádat někoho z rodiny, kdo vám pomůže s přihlášením a vysvětlením základů. Kdybyste náhodou zapomněli heslo, anebo přihlašovací jméno. Je třeba se dostavit na kontaktní místo CZECH POINTU. Následně vám vygenerují nové přihlašovací údaje a vysvětlí postup, jak se znovu úspěšně přihlásit.
Ohodnotit