Nakupování zboží a služeb na internetu se stává čím dál populárnější. Pandemie COVID-19 k tomuto hodně dopomohla a velké množství zákazníků se už nechce vrátit do kamenných obchodů. Proč taky, když zvládnete vše vyřídit z pohodlí domova? Co ale v případech, když si koupíte zboží online a ono nikdy neodrazí? Přesně pro takový typ situací existuje chargeback.
Co je chargeback?
Chargeback zjednodušeně představuje vrácení vašich peněz bankou. Původně tento systém vytvořilyi vydavatelé platebních karet, kteří se tak snažili ochránit spotřebitele v případě podvodného použití karty (např. při krádeži karty). Obecně se ale teď chargeback posuzuje spíše jako reklamace finanční transakce, kdy došlo k porušení pravidel nebo zákona. Chargeback v Česku reguluje zákon, ale je také regulovaný předpisy evropské unie a upravují jej také pravidla karetních asociací (např. Visa nebo MasterCard).
Kdy je možné chargeback využít?
Situací, kdy si můžete zažádat o chargeback je několik.
Jednou ze situací je, když vám někdo ukradne kartu a používá ji pro svůj prospěch. V tomto případě plátce karty nedal souhlas se žádnou z těchto transakcí a jedná se tak o podvodné jednání a použití karty.
Další poměrně častou situací je, že se při placení za zboží zasekne platební brána a peníze tak z karty odejdou více než jednou.
Dalším příkladem je také situace, kdy plátce autorizuje platbu, ale tato z nějakého důvodu neproběhne. Příkladem může být posílání peněz na účet, který neexistuje (např. pokud je špatně uvedené jedno číslo v č.ú. apod.).
V poslední řadě je to pak situace, kterou zažil možná už každý z nás. Jedná se o chargeback, který je spojený s nějakým sporem mezi plátcem a příjemcem platby. Typicky je to situace, kdy si něco objednáte v e-shopu, ale s doručeným zbožím je problém.
Příklady těchto situací:
- Objednáte si zboží z e-shopu. Neodpovídá popis, barva, značka, stav zboží atd. Prodejce na vaše e-maily a telefonáty nereaguje.
- Objednáte si drahou kosmetiku. Ta nedorazila, e-shop je už zrušený a nedokážete najít žádný kontakt.
- Zašla jste si na novou manikúru, o 2 dny se lak oloupal a 3 hodiny strávené v salonu jsou promarněné. Manikérka tvrdí, že je vše v pořádku a odmítá vám nehty opravit i když předtím tvrdila, že vám lak vydrží 14 dnů.
- V obchodě si prodejce strhl částku v jiné měně, započítá se vám proto nevýhodný výměnný kurz.
- Letecká společnost vám zrušila let a odmítá vám vrátit peníze.
- Zrušili jste předplatné internetového deníku. Peníze vám ale z karty každý měsíc i tak mizí.
Existuje samozřejmě mnohem více situací, ale tyto jsou jedny z těch nejčastějších. Chargeback se vztahuje i na situace, kdy vám bankomat nevydal peníze, i když na účtu máte dostatek peněz, ale zároveň vám z čtu tyto peníze odešly.
Jak chargeback uplatnit?
Chargeback je tedy reklamace finančních transakcí. Na rozdíl od klasické reklamace ji ale neuplatňujete u prodejce, od kterého jste zboží nebo službu zakoupili, ale u své banky, která si následně vyžádá peníze zpět od banky příjemce. K provedení chargebacku je potřebné mít dokumentaci, která prokazuje, že vás k tomu situace opravňuje. Čím víc důkazů, tím lépe. Potřebujete proto doložit veškeré dokumenty, které k dané věci máte, a to jak objednávku, potvrzení objednávky, fakturu, výpis z účtu potvrzující platbu, e-maily, ze kterých je zřejmé, že prodejce nespolupracuje a neuznává reklamaci apod. Je to z toho důvodu, že proces chargebacku není úplně jednoduchý a pro banky není také levný. Zároveň je chargeback celkem populárním nástrojem podvodů a banky si proto potřebují ověřit, že na něj máte opravdu nárok.
Jak dlouho to trvá?
O chargeback si můžete standardně zažádat do 13 měsíců od provedení platby. Samozřejmě, čím dřív o něj zažádáte, tím větší je šance na rychlé a úspěšné vyřízení vaši žádosti. Každý vydavatel karet si ale také navíc upravuje dobu uplatnění nároku ve svých obchodních podmínkách. Každopádně, podle rozhodnutí finančního arbitra mají zákonná pravidla přednost před pravidly karetních asociací. Pokud proto pravidla karetní asociace, která vám kartu vydala umožňují chargeback jen po dobu 2 měsíců, stále se uplatní zákonná doba, která je delší.
Jak dlouho budete na vrácení peněz čekat je individuální. Pokud se jedná o neautorizovanou transakci, banka zpravidla peníze vrátí hned. Když se jedná o autorizovanou platbu nebo o složitější případ, může to trvat déle, doba ale záleží od vaší banky.
Jestli se chcete podívat, jak je na tom vaše banka, zde najdete pravidla pro ČSOB, tady pro Českou spořitelnu a pod tímto odkazem na KB. Tyto informace by ale měla poskytovat každá banka na svých webových stránkách. Najdete tam většinou také rozpis veškerých informací, které musíte bance poskytnout a zda pro to existuje u té které banky formulář.
Obecně je ale důležité, abyste si zkontrolovali, z jakých e-shopů objednáváte zboží a pak si ponechali veškeré doklady k objednávce minimálně do zdárného konce (doručení zboží, provedení služby) a do konce záruční doby. Nikdy totiž nevíte co se může stát.
Pokud máte vadné zboží, které chcete reklamovat, zkuste také mrknout na tento náš článek, který se zabývá touto tematikou.
Ohodnotit